Επικοινωνήστε μαζί μας: +357 22 889759

Προχθές περιήλθε στην αντίληψή μου ένα άρθρο στην εφημερίδα πολίτης με τίτλο "Ο κορωνοιός των φροντιστηρίων". Δεν έχει υπογραφή, αλλά το λιγότερο μπορώ να το χαρακτηρίσω ως κομπλεξικό απέναντι σε μια μερίδα εργαζομένων, καθηγητών που διδάσκουν στα φροντιστήρια. 

Δεν θα σταθώ στους χαρακτηρισμούς και στις ύβρεις, θα σταθώ όμως στα ανιστόρητα επιχειρήματα του συγγραφέα. 

Πριν αναφερθώ στο άρθρο αυτό, οφείλω να διαχωρίσω κάτι πολύ σημαντικό για όλους εμάς τους γονείς. Τι είναι τελικά η παραπαιδεία; Παραθέτω αυτούσιο κείμενο που είχε δημοσιεύσει το 2015 μέλος του Δ.Σ. του Συνδέσμου μας, ο Κωνσταντίνος Κουππάρης.

"Πολλές φορές ακούμε ακόμα και από πολιτειακούς αξιωματούχους τη χρήση της λέξης παραπαιδεία λανθασμένα, εννοώντας γενικά την φροντιστηριακή εκπαίδευση.

Σύμφωνα με το λεξικό του Μπαμπινιώτη «παραπαιδεία είναι η παιδεία που παρέχεται εκτός της επίσημα αναγνωρισμένης δημόσιας και ιδιωτικής εκπαίδευσης». 

Επομένως, παραπαιδεία είναι η παράνομη διδασκαλία μαθημάτων είτε από καθηγητές του δημοσίου είτε από ιδιώτες χωρίς τις απαιτούμενες άδειες από  το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού. 

Τα Ιδιωτικά Φροντιστήρια που εμφανίζονται στον κατάλογο που δημοσιεύει το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού και βρίσκεται στην ιστοσελίδα του, αποτελούν εγκεκριμένη ιδιωτική εκπαίδευση που ελέγχεται από το Υπουργείο Παιδείας και επομένως δεν δικαιούται κανένας να τα συμπεριλαμβάνει στον όρο παραπαιδεία είτε από άγνοια είτε επί σκοπού. Με την ίδια λογική θα αποτελούσαν παραπαιδεία τα Κρατικά Ινστιτούτα, τα ιδιωτικά σχολεία ή πανεπιστήμια. 

Ο όρος παραπαιδεία λοιπόν πρέπει να αναφέρεται για όσους λειτουργούν φροντιστήρια χωρίς άδεια και φυσικά για όσους αδιόριστους και διορισμένους  καθηγητές προσφέρουν κατ’ οίκον μαθήματα είτε ατομικά είτε ομαδικά. Αυτό πέραν του ότι είναι παράνομο συντείνει και στην διαφυγή εσόδων προς το κράτος καθώς και στην παροχή αμφιβόλου ποιότητας υπηρεσιών αφού δεν ελέγχονται από κανένα και είναι παράνομες.

Ειδικά για τους διορισμένους εκπαιδευτικούς η παρανομία αυτή είναι ακόμα πιο σοβαρή και κατακριτέα διότι στερούν θέσεις εργασίας από αδιόριστους εκπαιδευτικούς που θα εργάζονταν σε νόμιμα φροντιστήρια. Είναι ηθικά ανεπίτρεπτο οι διορισμένοι εκπαιδευτικοί να εκμεταλλεύονται τις θέσεις τους και σε κάποιες περιπτώσεις και τους βαθμούς που βάζουν ώστε να προσελκύουν μαθητές. Αυτοί λοιπόν αποτελούν την παραπαιδεία που σίγουρα αποτελεί πρόβλημα για την κοινωνία και πρέπει να αντιμετωπιστεί αποτελεσματικά. 

Στα εγκεκριμένα Φροντιστήρια δηλώνονται και ελέγχονται από το Υπουργείο Παιδείας τα δίδακτρα τους, τα αναλυτικά τους προγράμματα, οι καθηγητές τους, η ασφάλεια και η καταλληλότητα των χώρων τους. Βοηθούν επίσης στην καταπολέμηση της ανεργίας, στην ενίσχυση των ταμείων του κράτους μέσω της καταβολής φόρου εισοδήματος και κοινωνικών ασφαλίσεων σε αντίθεση με όσους προσφέρουν παράνομα φροντιστηριακά μαθήματα. 

Στα εγκεκριμένα φροντιστήρια προσφέρεται σωστή εκπαίδευση και γενικά έργο προς την κοινωνία, όχι μόνο για ενίσχυση- βοήθεια των μαθητών για το δημόσιο σχολείο αλλά και για εκπαίδευση πέραν αυτής που σχετίζεται με το δημόσιο σχολείο π.χ GCE. 

Εξάλλου για να υπάρχει τέτοια ανάγκη για διδασκαλία της σχολικής ύλης στους μαθητές κυρίως των δημόσιων σχολείων υπάρχουν λόγοι που πρέπει να αναζητηθούν και στον τρόπο λειτουργίας των δημόσιων σχολείων. Η ιδιωτική φροντιστηριακή εκπαίδευση βοηθά τους μαθητές να πετύχουν τους στόχους τους. 

Θα ήταν λοιπόν σωστό αν θέλουμε να καταπολεμηθεί η παραπαιδεία, οι γονείς και οι μαθητές να επιλέγουν όταν το χρειαστούν, κάποιο φροντιστήριο που βρίσκεται στον κατάλογο των νόμιμων- εγκεκριμένων φροντιστηρίων του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού. "

Δράττομαι της ευκαιρίας και καλώ όλους τους γονείς διαβάζοντας τα πιο πάνω, να σκεφτούν δύο και τρεις φορές που θα στείλουν τα παιδιά τους τον Σεπτέμβριο για φροντιστηριακή εκπαίδευση. 

Απαντώντας τις ανακρίβειες του συγγραφέα οφείλω να αναφέρω ότι τα φροντιστήρια δεν είναι κάτι που υπάρχει μόνο στην Ελλάδα και στην Κύπρο. Αυτό το αποδεικνύει η Πανευρωπαϊκή Συνομοσπονδία Φροντιστηρίων E.N.E.S.) στην οποία και είμαστε μέλος. 

Επιπρόσθετα οφείλουμε να αναφέρουμε ότι τα φροντιστήρια καινοτομούν και πολλές φορές το Υπουργείο Παιδείας ακολουθεί. Για παράδειγμα εξετάσεις πληροφορικής στα γυμνάσια μπήκαν τα τελευταία χρόνια ενώ στα φροντιστήρια εδώ και αρκετά χρόνια πρίν, ή η ρομποτική που προσπαθούν να εισαχθεί στα σχολεία, ενώ εδώ και πέντε χρόνια υπάρχουν προγράμματα σε πολλά φροντιστήρια. Ακόμα και η συμφωνία που έκανε το υπουργείο παιδείας με εξεταστικό φορέα Εξετάσεων για τα αγγλικά έγινε πριν ενάμιση χρόνο ενώ τα φροντιστήρια προετοιμάζουν μαθητές για τις ίδιες εξετάσεις εδώ και δεκαετίες. 

Από εκεί και πέρα εισαγωγικές εξετάσεις δεν υπάρχουν μόνο στην Κύπρο αλλά και σε άλλες χώρες που ατυχώς αναφέρονται στο άρθρο.

Στόχος των ιδιωτικών φροντιστηρίων τούτες τις δύσκολες ώρες που περνά ο τόπος μας είναι πολυδιάστατος. Καταρχάς είναι παιδαγωγικός, προσπαθούμε να κρατούμε τους μαθητές μας σε εγρήγορση από την πρώτη μέρα και όχι να μπουν σε μια παρατεταμένη διάθεση καλοκαιρινών διακοπών από τον Μάρτιο. Ως εκπαιδευτικοί δεν δεχόμαστε σε καμία περίπτωση ότι εκμεταλλευόμαστε τους μαθητές μας με κανένα τρόπο. Αντίθετα για τα διαδικτυακά μαθήματα απαιτείται πολύ μεγαλύτερη προσπάθεια από τους καθηγητές. 

Όσον αφορά τις ξένες γλώσσες ο στόχος είναι διπλός. Πρωτίστως οι μαθητές μας πρέπει να συνεχίσουν να έχουν επαφή με την γλώσσα γιατί έξι μήνες αποχής είναι μεγάλη περίοδος. Δευτερευόντως θα ολοκληρωθεί η ύλη αποδοτικά και ποιοτικά, έτσι ώστε τον Σεπτέμβριο να μπορέσουν να πάνε απρόσκοπτοι στο επόμενο επίπεδο χωρίς ουσιαστικές ελλείψεις.

Παράλληλα αν και εφόσον δοθούν και οι διεθνείς εξετάσεις για το αντίστοιχο επίπεδο, όποτε και να είναι αυτό, οι μαθητές θα είναι έτοιμοι να παρακαθίσουν επιτυχώς. Το ίδιο ισχύει και για την προετοιμασία για όλα τα άλλα μαθήματα που προετοιμάζονται οι μαθητές μας για διεθνείς εξετάσεις. Ας κρατήσουμε στο πίσω μέρος του μυαλού μας ότι μαθήματα μπορεί να χρειαστεί να γίνουν ακόμα και μέχρι τον Ιούλιο.

Όσον αφορά τα βοηθήματα για το γυμνάσιο και το λύκειο, όσο το υπουργείο Παιδείας δεν παίρνει αποφάσεις για το αν θα δοθούν τελικές εξετάσεις σε όλα τα επίπεδα (Ά Γυμνασίου μέχρι ΄Γ Λυκείου) , πότε και πώς, τότε εμείς οφείλουμε να συνεχίζουμε και να προετοιμάζουμε τους μαθητές μας κατάλληλα.

Όσον αφορά τα δίδακτρα που μεγάλος λόγος γίνεται, πρέπει να υπογραμμίσουμε ότι τα φροντιστήρια που λειτουργούν είτε μερικώς είτε πλήρως από την μέρα του διατάγματος του Υπουργείου Παιδείας προσφέροντας διαδικτυακά μαθήματα και όχι στον χώρο του φροντιστηρίου, δεν σημαίνει ότι τα έξοδα σταμάτησαν να τρέχουν. Τόσο τα ενοίκια όσο και οι δόσεις των δανείων, καθώς και λειτουργικά έξοδα όπως ρεύμα, νερό, τηλέφωνο, φόροι, μισθοί, κοινωνικές ασφαλίσεις καταβάλλονται κανονικά με αποτέλεσμα να δημιουργούνται σοβαρά προβλήματα. 

Παράλληλα αρκετοί συνάδελφοι προσφέρουν εκπτώσεις και απαλλαγή διδάκτρων όπου κρίνουν ότι απαιτείται και συναισθανόμενοι τις δυσκολίες που περνά ο τόπος και οι εργαζόμενοι. 

Κλείνοντας θα ήθελα να αναφέρω πως μια βασική διαφορά του δημοσίου σχολείου από τα ιδιωτικά φροντιστήρια είναι ότι ενώ στο δημόσιο δεν επιλέγεις με πόσους θα είσαι μες την τάξη και ποιος καθηγητής θα σου διδάσκει κάθε μάθημα, στα φροντιστήρια εσύ επιλέγεις τόσο τον καθηγητή αλλά και αν θα πας ή όχι φροντιστήριο, πότε και σε ποιό μάθημα. 

Τέλος θα ξανακαλέσω όλους τους γονείς διαβάζοντας αυτό το άρθρο να σκεφτούν δύο και τρεις φορές που θα στείλουν (εμπιστευτούν) τα παιδιά τους τον Σεπτέμβριο για φροντιστηριακή εκπαίδευση αν έχουν αποφασίσει ότι αυτό θα κάνουν.

Απόστολος Ψαράς 

Πρόεδρος Συνδέσμου

Ιδιωτικών Φροντιστηρίων Κύπρου

 

https://politis.com.cy/apopseis/o-koronoios-ton-frontistirion/?fbclid=IwAR13_oD8ZZPw7uWFDyjppmtkpcde0WsXkNOg9G-arQsuOfrXpSVDG4q3CaU

 

Αναζήτηση Μαθημάτων