Επικοινωνήστε μαζί μας: +357 22 889759

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Πρόσφατα ανακοινώθηκαν από το Υπουργείο Παιδείας, Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας (ΥΠΠΑΝ) της Κύπρου τα νέα πλαίσια πρόσβασης, όπου για ακόμη μια φορά, οι τελειόφοιτοι μαθητές μας, βρίσκονται ενώπιον αλλαγών, που τους φέρνουν προ τετελεσμένων και αποκλεισμών από Τμήματα που θα ήθελαν να διεκδικήσουν θέση στα ΑΕΙ της Ελλάδος.

Το περίεργο είναι ότι δεν υπάρχει καμιά φωνή διαμαρτυρίας. Παρότι οργανωμένοι γονείς και εκπαιδευτικοί, καθημερινά συζητούν στα τηλεοπτικά πάνελ, αρκετά ζητήματα της επικαιρότητας, δεν έχουν κάνει έστω μία δήλωση για τον αποκλεισμό αρκετών παιδιών από τα Ελληνικά ΑΕΙ.

Η Επιτροπή Παρακολούθησης του Νέου Ωρολόγιου Προγράμματος, του ΥΠΠΑΝ αποφάσισε να προχωρήσει για ακόμη μια φορά, σε αλλαγές αγνοώντας ότι στο παρελθόν υπήρχαν γνωματεύσεις του Γενικού Εισαγγελέα, που καλούσαν το Υπουργείο Παιδείας να ενημερώνει τους μαθητές 3 χρόνια πριν από οποιαδήποτε αλλαγή στα πλαίσια πρόσβασης, ώστε να μην θυματοποιούνται τα παιδιά. Το ζήτημα είναι να γνωρίζουν οι μαθητές έγκαιρα τα δεδομένα πρόσβασης στα ΑΕΙ και να κάνουν σωστή επιλογή μαθημάτων στο Λύκειο.

Το Μάρτιο του 2018 δημιουργήθηκε το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής, όπου πολύ σωστά το ΥΠΠΑΝ αποφάσισε να ισχύει στα πλαίσια πρόσβασης για το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής, μεταβατική περίοδος δύο ετών, 2018-2019 και 2019-2020, ώστε να μην επηρεαστούν από τις αλλαγές οι μαθητές που είχαν κάνει ήδη τις επιλογές μαθημάτων στο Λύκειο.

Το 2019, λίγο πριν τη συμπλήρωση των μηχανογραφικών για την Ελλάδα, είχαμε την ένταξη των Τμημάτων των ΤΕΙ σε Πανεπιστήμια και τη δημιουργία νέων Πανεπιστημίων στην Ελλάδα, όπου δημιουργήθηκε σύγχυση και αναστάτωση στους μαθητές. Είχε υποβληθεί μηχανογραφικό με την ένταξη των νέων τμημάτων σε πλαίσια πρόσβασης και αρκετοί μαθητές που είναι πλέον τελειόφοιτοι έχουν κάνει τις επιλογές και το σχεδιασμό τους για να εξεταστούν σε συγκεκριμένα μαθήματα για πρόσβαση σε Τμήματα της επιλογής τους.

Αντί να συνεχιστεί η εφαρμογή των ιδίων πλαισίων πρόσβασης τουλάχιστον για τα επόμενα 2 χρόνια, ξαφνικά το ΥΠΠΑΝ ανακοίνωσε αλλαγές για το 2020, οι οποίες δημιουργούν αποκλεισμούς σε μαθητές που ήδη φοιτούν στην τελευταία τάξη και δεν έχουν τη δυνατότητα πρόσβασης στα Τμήματα που τους ενδιέφεραν.

Ενδεικτικά παραδείγματα αναφέρονται πιο κάτω:

Στο πλαίσιο 20, το 2019 οι μαθητές μπορούσαν να διεκδικήσουν θέση σε 54 τμήματα και για το 2020 έχουν αφήσει μόλις 9 τμήματα, με αποτέλεσμα πολλά παιδιά να έχουν αποκλειστεί από επιλογές που είχαν μέχρι χθες! Ιδιαίτερα επηρεάζονται οι μαθητές των Τεχνικών Σχολών, Πρακτικής Κατεύθυνσης, οι οποίοι φοίτησαν σε Τεχνικές Σχολές έχοντας δυνατότητα πρόσβασης σε αρκετά Τμήματα της Ελλάδας και πλέον έχουν ελάχιστες επιλογές.

Για τα ίδια τμήματα που λειτουργούν στο Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής, οι μαθητές εξετάζονται σε διαφορετικά μαθήματα, σε σχέση με την πρόσβαση σε άλλα Πανεπιστήμια. Βλέπε πιο κάτω π.χ. για τη Φυσικοθεραπεία:

Σε άλλη περίπτωση, στα τμήματα Διαιτολογίας το 2019, μπορούσαν να εισαχθούν μαθητές από 5 διαφορετικές κατευθύνσεις του Λυκείου, ενώ για το 2020 η πρόσβαση περιορίζεται μόνο σε μαθητές της Πρακτικής Κατεύθυνσης.

Συμπερασματικά, διαφαίνεται ότι από τις αλλαγές στα πλαίσια πρόσβασης, αποκλείονται αρκετοί μαθητές από την εισαγωγή σε Τμήματα των ελληνικών ΑΕΙ. Δυστυχώς δεν δόθηκε η δυνατότητα στους μαθητές που θα παρακαθίσουν στις Παγκύπριες Εξετάσεις το 2020 να γνωρίζουν εκ των προτέρων σε ποια μαθήματα θα εξεταστούν, με αποτέλεσμα, να στερούνται τη δυνατότητα διεκδίκησης θέσης.

Οφείλει το ΥΠΠΑΝ να προβληματιστεί και να αποσύρει τις αλλαγές, που έγιναν χωρίς διάλογο με τους οργανωμένους φορείς και να πράξει όπως και πέρυσι, που είχε προνοήσει για εισαγωγή μεταβατικής διάταξης για εισαγωγή στα Τμήματα του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής.

Κλείνοντας, να σημειώσουμε ότι το 2019 διατέθηκαν σε 427 Τμήματα στα Ελληνικά ΑΕΙ, συνολικά 7787 θέσεις και καταλήφθηκαν από ενδιαφερόμενους μόνο οι 3133. Εννοείται ότι δεν πήγαν ούτε καν αυτοί, για σπουδές στην Ελλάδα. Συμπέρασμα, χιλιάδες θέσεις στα ελληνικά ΑΕΙ, παραμένουν αδιάθετες και το ΥΠΠΑΝ, αντί να διευκολύνει την πρόσβαση σε μαθητές που ενδιαφέρονται, δημιουργεί αποκλεισμούς.

Χαράλαμπος Παπαγιάννης

Διευθύνων Σύμβουλος I.P. Eurostudiescy LTD

Σύμβουλος Επαγγελματικού Προσανατολισμού

BA History, MSc International Management, MA Career Guidance and Counseling

Τηλ: 70 000 108

email: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

Αναζήτηση Μαθημάτων